“Este oare copilul pregătit să între la școală la vârsta de numai 5 ½ -6 ani?” Aceasta este întrebarea multora dintre părinții care au copii de grupa mare. Dar iată că pregătiți sau nu, au trecut deja 5 generații de copii de clasă pregătitoare din 2012 și până acum. Întrebarea însă continuă să existe și în rândul cadrelelor didactice și a specialiștilor.
Care sunt consecințele înscrierii premature a copiilor la clasa pregătitoare?Cum putem preveni aceste efecte nedorite în rândul copiilor?
După cum spuneam în articolul anterior, metodologia de înscriere la clasa pregătitoare prevede posibilitatea de a fi înscriși în sistem copiii cu vârsta cuprinsă între 5-7 ani. Astfel, unii copii încep prea devreme școala și acest lucru le poate afecta echilibrul emoțional.
Această abordare ne pune pe noi, psihologii școlari, în situația de a fi mai precauți la înscrierea copiilor în școală și ne determină să luăm măsuri pentru determinarea nivelului de pregătire a copilului pentru integrarea în școală. Prin urmare, majoritatea școlilor private își rezervă dreptul de a organiza testări psihopedagogice colective pentru a observa dificultățile copiilor pe plan social, cognitiv, motric, psiho-emoțional. Se urmăresc astfel, percepția, cunoștințele și capacitatea de gândire, limbajul, memoria, motricitatea, motivația de realizare, comportamentul de lucru, relaționarea, domeniul emoțional. În urma acestor testări, părintele primește un feedback cu privire la nivelul de dezvoltare al copilului și recomandări, acolo unde este cazul.
Nu putem afirma că există o vârstă optimă a unui copil pentru a începe școala. Ea ține de mai mulți factori și diferă de la copil la copil. Ceea ce știm cu siguranță este că părintii doresc binele piticului lor și vor face alegerea pe care o consideră cea mai bună pentru el.
Concret: Dacă copilul tău nu împlinește vârsta de 6 ani pană la 1 septembrie 2018 și dorești totuși să îl înscrii la clasa pregătitoare în anul școlar 2018-2019, îți recomand să cântărești bine această decizie.
De cele mai multe ori, atenția se îndreaptă către achizițiile cognitive, intelectuale ale copilului și apare teama părintelui că acesta s-ar putea plictisi încă un an la grădiniță. Dacă te îngrijorează acest lucru, ia aminte că e mai puțin periculos să se plictisească, decât să resimtă o presiune prea mare pe umerii lui. Aceste frustrări adunate în timp pot transforma copilul tău într-unul care nu mai știe să ceară, nu mai știe ce vrea, interiorizat și foarte supus voinței celorlalți; pe de altă parte, acesta poate deveni un copil rebel, opoziționist, poate să dezvolte un comportament hiperactiv și chiar deficit de atenție. De aceea, dragă părinte, fii cu băgare de seamă și nu te grăbi să îți dai copilul la școală. Un nivel înalt al cunoștințelor nu asigură integrarea fără probleme la clasa pregătitoare. Trecerea de la grădiniță la școală pentru un copil cu un nivel scăzut de dezvoltare psiho-emoțională își va lăsa cu siguranță amprenta în sens negativ asupra rezultatelor școlare și motivației de mai târziu pentru performanță.
O primă condiție pentru a spune “Da” înscrierii copilului tău la școală este frecventarea grădiniței cel puțin 2 ani înainte de vârsta școlarizării (6 ani). Se consideră astfel că micuțul și-a exersat abilitățile de socializare, a învățat regulile schimbului și a reciprocității, că este pregătit să depășească egocentrismul caracteristic vârstei, că se îndreaptă către comportamente bazate pe empatie, altruism și cooperare.
Solicită, de asemenea doamnei educatoare de la grădiniță un feedback obiectiv (atenție să nu fie subiectivă) cu privire la nivelul de dezvoltare al copilului tău și medicului pediatru, dacă acesta cunoaște bine copilul. Îți poate fi foarte utilă și opinia psihologului/consilierului școlar de la unitatea de învățământ la care dorești să înscrii copilul, dacă aceasta organizează teste psihopedagogice pentru evaluarea abilităților copilului.
În urma culegerii informațiilor, analizează bine care sunt nevoile copilului tău și ia decizia care este mai bună pentru sănătatea lui emoțională. “Grăbește-te încet!” (Festina lente!) , aș adăuga, după cum proverbul latin ne învață.
Și dacă totuși ai îndoieli cu privire la alegerea pe care trebuie să o faci pentru copilul tău, poți solicita o evaluare psihologică a copilului preșcolar. Au fost concepute instrumente special standardizate pentru a evalua dezvoltarea motorie, cognitivă și psiho-socială a copilului preșcolar. Pentru o evaluare completă a aptitudinilor de școlaritate și a disponibilității pentru școlarizare a copilului tău, apelează la serviciile unui psiholog clinician/școlar în cadrul unui cabinet individual de psihologie. Această evaluarea psihologică are ca scop realizarea unei predicții valide privind capacitatea adaptativă a copilului de grupă mare la exigențele școlii. Ea implică interviul cu părintii, observarea comportamentului copilului, aplicarea unor baterii de teste pentru evaluarea copilului preșcolar.
Decizia cu privire la aptitudinea de școlaritate a copilului se va lua pe baza datelor oferite de observațiile consemnate de psihologul clinician/școlar de-a lungul desfășurării subtestelor. Aceasta poate diferenția între punctele slabe și punctele forte ale copilului, dar subliniez că decizia de a înscrie copilul la școală o ia părintele și nu psihologul. Împreună puteți ajunge la o concluzie în urma evaluării nivelului de pregătire a copilului și în urma acesteia, părintele decide pasul următor.